28 November 2008

bunga vs buaya

Tips-tips untuk mengenal-pasti si dia sebenarnya suami orang :

1. Bila berbual dengan kamu, matanya tidak memandang wajah atau muka kamu kerana takut pembohongannya dikesan.

2. Ketika sedang berjalan-jalan dengan kamu matanya liar memerhatikan sekeliling kerana dia teramat khuatir kalau-kalau dia terserempak dengan rakan-rakan isterinya atau saudara-mara.

3. Jarang mengajak kamu makan di tempat terbuka untuk menjaga 'line' dengan makan di tempat-tempat yang terceruk dan tersembunyi. Besar kemungkinan dia akan mengelakkan diri ke satu-satu tempat, meskipun berkali-kali kamu mengajaknya.

4. Sukar untuk menghubungi telefon bimbitnya kerana sering tidak dapat dihubungi. Mungkin dia menggunakan 2 atau 3 talian (simcard) dan kamu hanya mempunyai nombor talian yang dikhaskan untuk menggatal.

5. Sama sekali tidak akan mengajak kamu datang ke rumahnya untuk bertemu kedua orang tuanya.

6. Dalam keretanya ada tanda-tanda kehadiran budak kecil (anak dialah!) seperti anak patung, selipar, puting ataupun tompok-tompok kotor, kesan susu/minuman tumpah di kusyen kereta.

7. Bila bersembang tentang rahsia wanita, pengetahuannya amat luar biasa kerana dia sendiri pernah tinggal serumah, sebilik dan sekatil dengan wanita.

8. Tahap kemiangan dan kegatalannya melampau, mungkin kerana terlalu dikongkong oleh isterinya. Bila memandang tubuh kamu, matanya kelihatan amat menakutkan (tafsir sampai ke dalam, kata orang tua).

9. Perutnya buncit atau boroi kerana makan dan minumnya dijaga oleh isteri mithali yang baik dan setia di rumah.

10. Bila telefon bimbitnya berbunyi, dia akan pergi ke tempat yang agak jauh daripada kamu untuk menjawabnya atau jika di dalam kereta dia akan membiarkan telefon berbunyi tanpa menjawabnya selepas melihat nombor yang terpapar di screen kerana yang menelefonnya adalah isterinya.

Pekara-pekara yang boleh membantu anda untuk menerima @ tidak si dia [suami orang]

1. SI DIA TIDAK AKAN BERANI MEMBUAT SEBARANG KOMITMEN DENGAN KAMU
Seorang lelaki yang tidak bahagia dalam rumah tangganya akan pasti terasa amat gembira dengan kehadiran kamu apatah lagi dia terasa dirinya diberi sepenuh perhatian yang mungkin tidak diperoleh dari isterinya sendiri. Pasti saban masa dia akan melahirkan rasa bahagianya berada di sisi kamu. Ini mungkin kelihatan seperti komitmen terhadap masa depan kamu. Tapi, percayalah itu hanyalah kata-kata manis sekadar untuk mendapatkan cinta kamu saja!
2. SANGGUP MENIPU ISTERINYA
Sikapnya yang tak jujur terhadap isterinya sendiri sudah cukup untuk dijadikan bukti jelas kepada kamu sikap sebenar si dia yang tak jujur. Dia sanggup mencari hiburan di luar rumah apabila mendapati ada masalah atau perkara yang tidak memuaskan hatinya di rumah, tanpa cuba untuk mengatasi masalah itu. Tambahan pula, kamu menjadi punca sebenar si dia menipu kepada isterinya. Ingat, si dia mungkin akan mengulangi sikap menipu ini terhadap kamu apabila kamu berdua menghadapi masalah dalam perhubungan kamu kelak.
3. HUBUNGAN SECARA SULIT
Merahsiakan sesebuah perhubungan itu sememangnya suatu perkara yang meletihkan. Melibatkan diri di dalam perhubungan sulit seperti ini akan membuatkan kamu kehilangan keyakinan diri kerana kamu akan ketinggalan dalam pelbagai aspek perhubungan yang indah. Kamu tidak boleh berjalan berdua-duaan dengan bebas dan bangga. Ini kerana kamu akan sentiasa diselubungi oleh perasaan takut dan bimbang. Takut orang lain terlihat kamu berdua-duaan lalu mengadu kepada isteri si dia. Mati kamu kena serang!
4. LELAKI LEBIH BERUNTUNG
Apa yang dimaksudkan di sini, dia dianggap lebih bertuah dalam masa yang sama tetap mempunyai sebuah keluarga yang akan tetap menyayanginya. Sebaliknya dalam diam kamu pula yang mengalami "kerugian" kerana terpaksa berkongsi kasih dengan keluarganya yang sah. Bayangkan, kamu tidak boleh menemaninya ke majlis-majlis formal kerana sudah pasti dia akan membawa isterinya. Kamu hanyalah sebagai teman di kala ingin mengubat kesunyian atau mencari hiburan jika ada masalah di rumah saja! Kamu kena ingat, mereka boleh berkahwin lebih daripada empat!
5. MAMPUKAH KAMU MENCINTAINYA?
Persoalannya, apakah kamu masih sanggup menersukan perhubungan dengan seorang lelaki yang tidak jujur dan tidak hormat kepada isterinya? Dengan menjalinkan perhubungan secara sulit dengan kamu sudah jelas menunjukkan bahawa dia menganggap perempuan mudah untuk dipikat dan diperlakukan sewenang-wenangnya. Jika dia benar-benar menyayangi dan jujur dengan isterinya, sudah pasti dia sanggup berterus-terang. Alasan untuk tidak melukai hati isterinya bukannya alasan yang kukuh memandangkan dia sememangnya sudah melukai hati isterinya di saat dia menjalinkan hubungan dengan wanita lain!
6. SI DIA AKAN HILANG HORMAT TERHADAP KAMU
Jangan terkejut! Walaupun dia yang jatuh cinta pada kamu dan menarik minat kamu, di dalam hati lelakinya dia pasti akan pandang rendah terhadap wanita seperti kamu yang mudah terpedaya dengan kata-kata lelaki sepertinya. Siapa tahu, mungkin pada awalnya dia sekadar nak "test market" saja. Tak sangka pula kamu benar-benar terpikat. Lelaki pula, mana yang sanggup menolak tuah, kan? Dalam keadaan seperti inilah yang selalunya akan timbul soal dipermainkan.
7. PEMUSNAH RUMAH TANGGA ORANG LAIN
Ingat! Sebagai wanita, kamu seharusnya lebih memahami perasaan dan naluri kaum sejenis kamu. Dengan menjalinkan hubungan dengan suami wanita lain, menunjukkan bahawa kamu tidak menghormati hak kaum kamu sendiri. Bayangkan jika hak kamu diganggu atau cuba dirampas oleh orang lain? Sebaliknya ada pula yang sanggup berkomplot dengan si lelaki untuk menipu isterinya. Ingat, jika hari ini kamu mengambil hak orang lain, tak mustahil orang lain pula akan mengambil hak kamu suatu hari nanti! Renungkan!
8. KAMU MENIPU DIRI SENDIRI
Si dia sentiasa mengucapkan kata-kata manis pada kamu tetapi masih tidak menamatkan perhubungannya dengan isterinya dan pada masa yang sama masih tidak memulakan perhubungan yang sah dengan kamu. Inilah yang dikatakan sebagai "Action says louder than words" (pandai cakap tapi buatnya tidak!)
9. BERWASPADALAH DENGAN "BOOMERANG KESALAHAN"
Kebanyakan orang tak kira sama ada wanita tau lelaki mempunyai sikap sukar untuk bertanggungjawab terhadap keputusan dan tindakan yang mereka lakukan secara terburu-buru. Manusia lebih mudah untuk mencari kesalahan orang lain daripada menanggung malu. Jika perbuatan si dia diketahui oleh isterinya atau saudara-mara, jangan terkejut jika dia menyalahkan kamu lalu membuatkan kamu terpaksa menanggung segala derita. Haiiiii Kasih ke mana, sayang ke mana. Tinggal kamu seorang yang menderita!
10. MASA ITU EMAS! DAN KAMU TIDAK SEPATUTNYA MENSIA-SIAKANNYA
Hubungan dengan lelaki yang telah berkahwin boleh berlanjutan selama beberapa tahun. Sedar tak sedar, usia kamu semakin meningkat. Apabila kamu sudah tua baru kamu sedar yang kamu terjerat dan tak boleh melarikan diri lagi. Jika boleh melarikan diri pun, kamu sudah tidak tahu apa yang patut kamu lakukan. Terasa begitu lama kamu mempersiakan zaman muda kamu menjalinkan hubungan yang TAK BERMAKNA!
Renung-renungkanlah sejauh mana kebenaran di sebalik apa yang cuba disampaikan. Moga boleh dijadikan panduan pada kita semua, khususnya wanita.


firman Allah SWT yang bermaksud, "Maka janganlah kamu tunduk (bercakap lemah gemalai) dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya dan ucapkanlah perkataan yang baik."(Surah Al-Ahzab, 32)
"Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat." "Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya… ." (Surah An-Nur, ayat 30-31)
Fikir-fikirkanlah


Tips dari sumber: eblog dan SyokKahwin.com
nota kaki : adakah mr.yob suami orang??

8 lovely heart:

QueenWizza said...

hehe
mr yob awk mestila bukan suami org :D

ape pun..takot jugak dulu kalo2 ter'kwn' ngn suami org kan?

isk..mntk dijauhkan :)

berry said...

xtaula cane klu mr.yob 2 somi org..heee :)
tp klu dia somi org..xjmpt pon wddg dier yer...joke je..jauhknla.
xmaula!!
arap2 kte xkena camtukn wizza :)

atiQah adNan said...

u ols ni sape yang nak laki org babe... eeeiii tanak laa dea.. minta dijauhkan aminn.. ramai lagi lelaki didunia ini... kn..? kn? berry...

Amin Ahmad said...

pergh...laki je kena?

perempuan ada x gini? kalau tak bini org ke awek org ke?

pendek kata: jujurlah dlm perhubungan ye x?

eedany said...

minta dijauhkan bab skandal ngan suami/isteri orang...

Happy Weekend to you berry... apa plan?

:)

berry said...

ATIQAH
tul 2 dear,mudah2an djauhla dr smua ni :D~Amin

AMIN AHMAD
yup,sy mgaku bkn saje lelaki y buat sperti ini,der jg prmpuan :)
y pntg at mau kena jujurkan :)
mudah2an djauhkn dr smua ini

EEDANY
btul 2 eedany..smg djauhkn~~Amin :)
ep weekend 2 u ~~
xpgi mana2 pun eedany
duk rmh mgadap tv..heee:D

Fathiyah said...

thanks 4 sharing dis info :)
ish..saya pon benci gila2 dgn org dah kawen tp dok menggatai lg..
berry,bila ur big day?

ungu violet said...

harap2 kita tak kena ngorat ngan laki org kan???kalau kena, lempang je laju2!!